O innowacyjnym układzie przeciwblokującym do rowerów firmy Blubrake pisano na portalu www.urbanbike.news już kilkakrotnie – ostatnio o ABS specjalnie do rowerów cargo. Dodatkowo system będzie dostępny również w niewidoczny sposób zamontowany w rowerach typu S-pedelec Stromer i Bianchi.

Jak sama nazwa wskazuje, ABS zapobiega blokowaniu się kół – co w przypadku rowerów szczególnie oddziałuje na przednie koło. Jeśli dojdzie do zatrzymania podczas hamowania awaryjnego, wspomniany wyżej upadek z kierownicy jest zwykle nieunikniony. Ale właśnie w tym miejscu pojawia się układ przeciwblokujący i zapobiega blokowaniu się koła. Oznacza to, że rower pozostaje sterowalny i można uniknąć upadku z kierownicy.

W przypadku e-cargo zastosowanie takiego systemu jest podwójnie celowe: i tak jest już tutaj zintegrowany zasilacz, który jest niezbędny dla układu sterowania ABS. Ponadto zwykle jeżdżą one z większymi prędkościami. Stąd wymagają niezawodnego układu hamulcowego, który byłby łatwy i bezpieczny w użyciu. Szczególnie w środowisku miejskim hamulec jest używany wyjątkowo często ze względu na dużą liczbę użytkowników dróg i sygnalizację świetlną.

Elementy układu przeciwblokującego

Ale najpierw podsumujmy: na zewnątrz technologia roweru jest prawie niezauważalna. Jedyne, co się wyróżnia, to mały wskaźnik na kierownicy z podświetlanym oznaczeniem ABS. Jest to wymóg prawny podobny do kontrolki stanu ABS w kokpicie samochodu. W zależności od modelu ten wskaźnik stanu może być również wyświetlany bezpośrednio na wyświetlaczu e-roweru. Dzięki temu sprzęt jest jeszcze mniej widoczny.

Drugim wskazaniem ABS jest tarcza czujnika zamontowana na tarczy hamulcowej. Mierzy ruch przedniego koła i przekazuje informacje do jednostki sterującej blubrake. System działa więc całkowicie niezależnie od tarczy hamulcowej, co oznacza, że ​​dla ABS nie ma znaczenia, w jakim stanie jest hamulec (nowy czy już mocno zużyty). Nawet marka hamulca nie ma znaczenia, system blubrake jest kompatybilny ze wszystkimi popularnymi hydraulicznymi hamulcami tarczowymi.

Wszystkie inne elementy – a mianowicie jednostka hydrauliczna i sterująca – są ukryte pod koszem bagażowym roweru towarowego.

Z technicznego punktu widzenia układ ma być niezużywający się i tak mało wymagający w konserwacji, jak to jest znane z hydraulicznych układów hamulcowych. Jednak tylko technicy przeszkoleni w firmie Blubrake mogą pracować przy hamulcu. Cały system jest bowiem precyzyjnie dostosowany do odpowiedniego modelu roweru i zatwierdzony. Dlatego późniejsza konwersja istniejących rowerów nie jest możliwa.

Nawiasem mówiąc, jeśli technologia zawiedzie wbrew oczekiwaniom, nie ma potrzeby się martwić – hamulec nadal działa mechanicznie, tak jak bez aktywnego ABS!

Pełne hamowanie z ABS

Filmik to chyba najlepszy sposób na pokazanie, jak działa system. A jeszcze lepiej dwa filmy, jeden bez ABS i jeden z aktywnym blokiem ABS 🙂 Nagranie w zwolnionym tempie dość wyraźnie pokazuje różnice podczas hamowania awaryjnego:

Test wyraźnie pokazał, jak łatwo można zablokować przednie koło, szczególnie w przypadku roweru towarowego. Jeśli wtedy uzyskasz również dość śliską nawierzchnię, jak tutaj ze żwirem, musisz bardzo wrażliwie obsługiwać przedni hamulec bez ABS. Zwłaszcza na zakrętach przednie koło szybko ślizga się na boki, gdy blokuje się przednie koło, a upadek jest wtedy nieunikniony.

Obsługa ABS jest bardzo prosta: wystarczy wcisnąć całkowicie dźwignię hamulca! W zależności od nawierzchni, w teście, zacinające się przednie koło wyczuwało drgania, które były dodatkowo wzmacniane przez amortyzowany widelec. Jednak sama dźwignia hamulca pozostaje absolutnie cicha.

Wnioski

ABS do rowerów zapewnia przede wszystkim większe bezpieczeństwo w razie wypadku. Ponadto siłę hamowania można wykorzystać bardziej efektywnie. Obawa bowiem o przewrócenie się podczas gwałtownego hamowania przednim kołem należy już do przeszłości. Dzięki prostej obsłudze i niezawodnej funkcji blubrake ABS to przekonująca innowacja, która wkrótce powinna znaleźć się w wielu innych rowerach!

Materiał na podstawie – www.urbanbike.news

Zdjęcie – www.ubranbike.news

Wszystkie modele ABS – www.blubrake.it