Dostał nam się w ręce przewodnik niebanalny, jakże przydatny i nieoceniony. Wyposaża on zarówno niezwykłych użytkowników rowerów cargo, jak i formalnych prowadyrów zmian w przestrzeni miejskiej. Prezentowany przewodnik nie stanowi jedynie deklamacji sprzeciwu wobec panującego na drogach chaosu. Jest to spójna wizja rozwoju logistyki miejskiej za pomocą rowerów cargo.

Z łatwością możemy dostrzec rosnący obecnie trend na wykorzystanie różnych bezemisyjnych środków transportu w mieście, w tym rowerów. Ich względna dostępność (i przystępność cenowa) sprawiają, że są one coraz bardziej popularnym wyborem dla usług CEP w małych i dużych miastach. W szerszym kontekście CEP to usługi typu courier, express, parcel.

Przewodnik zawiera szczegółowe kroki, jakie można podjąć w celu opracowania hubów rowerowych oraz jak wygląda każdy etap planowania.

Hub rowerowy to typowy ośrodek w gęstym obszarze miejskim, w którym znajduje się jeden lub kilka podmiotów związanych z przesyłkami kurierskimi. W tych centrach paczki są sortowane i przekierowywane na rowery towarowe w całym mieście. W przeciwieństwie do konwencjonalnych struktur, centra te oferują model, który nie przyczynia się do tworzenia dodatkowych korków.

Centra nie są rozwiązaniem uniwersalnym i nie nadają się do wszystkich typów dostaw. Pokazują one jednak, że planowanie i budowa procesu opartego o huby rowerowe jest możliwa.

Wykorzystując dostępność rowerów cargo wierzymy, że huby mogą być przystosowane do każdego miasta!

Materiał powstał na podstawie przewodnika A Guide to Planning Cyclelogistics Hubs.

Zdjęcie – Cyclelogistics (@CycleLogistics) / Twitter