W Mediolanie, tętniącym życiem mieście, zmienia się sposób dostarczania towarów. W ostatnich latach rowery cargo zyskały ogromną popularność. To innowacyjne rozwiązanie staje się kluczowym elementem miejskiej logistyki. Rowerzyści kurierscy, poruszając się po wąskich uliczkach, dostarczają jedzenie, leki i inne niezbędne produkty. Ich praca stała się szczególnie ważna podczas kryzysu COVID-19 w 2020 roku, kiedy to potrzeba szybkich i efektywnych dostaw wzrosła.
Jednak za tymi pozytywnymi zmianami kryją się także poważne problemy. Kurierzy często pracują w trudnych warunkach, a ich wynagrodzenie zależy od liczby dostaw. Taki model pracy prowadzi do stresu i niepewności. Wiele osób zatrudnionych w tej branży nie ma umów ani ubezpieczenia, co sprawia, że są wykluczeni społecznie i zawodowo. Konkurencja między kurierami bywa zacięta, co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach.
Lucia Borso, współzałożycielka organizacji So.De, dostrzega te wyzwania. Zauważa, że obecny model pracy stawia kurierów w trudnej sytuacji. Sandro Greblo, który napisał książkę o swoich doświadczeniach jako kurier, również podkreśla stres związany z pracą w tzw. gig economy. To wszystko skłoniło ich do działania na rzecz poprawy warunków pracy.
W odpowiedzi na te problemy powstał nowy model dostaw oparty na crowdfundingowym wsparciu społeczności. Inicjatywa ta ma na celu wspieranie projektów przekształcających przestrzenie miejskie oraz usługi dla mieszkańców. So.De jest jednym z innowacyjnych partnerów, którzy wdrażają zrównoważone rozwiązania dostawcze. Współpraca z IKEA Włochy ma na celu osiągnięcie zerowej emisji dla dostaw do domów do 2025 roku.
Rowery cargo stały się symbolem tej zmiany. Umożliwiają dostarczanie lekkich paczek w całym Mediolanie, a klienci chętnie wybierają tę ekologiczną opcję. To nie tylko korzystne dla środowiska, ale także dla lokalnej społeczności.
Ważnym aspektem tej inicjatywy jest społeczna integracja. Co najmniej 30% pracowników So.De pochodzi z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dzięki temu tworzone są godne miejsca pracy oraz promowana jest zrównoważona gospodarka.
Sandro Greblo zauważa znaczną poprawę w swoim środowisku pracy dzięki So.De. Otrzymuje wynagrodzenie godzinowe oraz umowę zapewniającą mu ochronę i bezpieczeństwo. Rowerzyści cargo okazują się równie wydajni jak dostawcy samochodów dostawczych, a ich elastyczność w ruchu miejskim często przewyższa tradycyjne metody dostawy.
Badania pokazują, że kurierzy rowerowi w Amsterdamie są o 25% bardziej produktywni niż ich koledzy w samochodach dostawczych. W Londynie wprowadzenie rowerów cargo przyczyniło się do zmniejszenia emisji związanej z logistyką o 55%.
Mediolan staje się przykładem dla innych miast, pokazując, że zrównoważona dostawa to konieczna ewolucja logistyki miejskiej. Rowery cargo nie tylko poprawiają jakość życia mieszkańców, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska. W ten sposób Mediolan wpisuje się w globalny trend dążenia do bardziej ekologicznych i sprawiedliwych rozwiązań transportowych.
Materiał na podstawie: https://eurocities.eu/latest/cargo-bikes-delivering-social-change-in-milan/