W obliczu narastających problemów związanych z zmianami klimatycznymi, poszukiwanie skutecznych rozwiązań staje się pilną potrzebą. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że transport odgrywa kluczową rolę w emisji gazów cieplarnianych, ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się, jak wiele możemy zyskać, wybierając rower zamiast samochodu? Nowe badania pokazują, że jazda na rowerze jest nie tylko przyjemnością, ale także potężnym narzędziem w walce o czystsze powietrze i zdrowszą planetę. Okazuje się, że aktywny transport może być dziesięć razy bardziej efektywny w redukcji emisji CO₂ niż przejście na pojazdy elektryczne!
Kluczowe Wnioski
- W 2020 roku tylko niewielki odsetek nowych samochodów był w pełni elektryczny, a całkowite przejście na pojazdy elektryczne zajmie 15-20 lat, aby zastąpić istniejącą flotę samochodów spalinowych.
- Samochody elektryczne nie są całkowicie neutralne pod względem emisji, ponieważ emisje powstają podczas produkcji baterii, wydobycia surowców oraz wytwarzania energii elektrycznej.
- Sektor transportowy jest trudny do dekarbonizacji z powodu dużego uzależnienia od paliw kopalnych oraz infrastruktury promującej zależność od samochodów.
Korzyści z Aktywnego Transportu
- Aktywny transport, w tym jazda na rowerze i chodzenie, jest tańszy, zdrowszy i bardziej przyjazny dla środowiska.
- Badanie objęło około 4000 uczestników z kilku miast, dokumentując ich nawyki podróżnicze przez dwa lata.
- Wyniki pokazały, że codzienni cykliści mają o 84% niższe emisje dwutlenku węgla w porównaniu do osób niejeżdżących na rowerze.
Wpływ Zmiany Środków Transportu
- Przejście z samochodu na rower tylko jeden dzień w tygodniu może zmniejszyć ślad węglowy danej osoby o około 3,2 kg CO₂.
- Jazda na rowerze emituje ponad 30 razy mniej dwutlenku węgla na podróż niż jazda samochodem spalinowym i około dziesięć razy mniej niż pojazd elektryczny.
- Mieszkańcy miast, którzy jeżdżą na rowerze zamiast samochodem, mogą znacząco zmniejszyć swój roczny ślad węglowy — o około pół tony CO₂.
Potencjał Zmiany
- Gdyby jedna piąta mieszkańców miast przeszła na jazdę na rowerze w przypadku jednej podróży dziennie, mogłoby to zmniejszyć emisje związane z podróżami samochodowymi w Europie o około 8%.
- Podczas pandemii zauważono znaczący wzrost aktywności pieszej i rowerowej, z 20% wzrostem regularnych spacerowiczów oraz znacznymi wzrostami aktywności rowerowej.
Podsumowanie
Promowanie aktywnego transportu może skutecznie przeciwdziałać zmianom klimatycznym szybciej niż poleganie wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Autor wzywa do wdrażania polityk wspierających jazdę na rowerze jako praktyczne rozwiązanie do redukcji emisji oraz zapewnienia przystępnych alternatyw transportowych.
Artykuł na podstawie https://usa.streetsblog.org/2022/06/03/study-cycling-is-10x-more-important-than-electric-cars-for-reaching-net-zero