Nowa seria artykułów ECF rzuca światło na rowery dostawcze. Są one wschodzącą gwiazdą w zrównoważonej transformacji naszych miast.

Różnorodność rowerów towarowych jest naprawdę niesamowita. Niezależnie od tego, czy są to cele biznesowe, czy prywatne, rowery cargo mają wiele różnych kształtów i form. Oprócz rowerzystów mogą przewozić towary i osoby o wadze do 250 kg. Można je również łączyć z przyczepą w celu zwiększenia ładowności.

Potencjał rowerów cargo

Niewątpliwie rowery towarowe mają ogromny potencjał, aby coraz bardziej oddalać się od pojazdów silnikowych. Szacuje się, że w Europie 50% wszystkich podróży zmotoryzowanych w ramach miejskiego transportu towarowego można przenieść na rowery towarowe. Największy potencjał mają wycieczki prywatne – dwie trzecie wszystkich podróży zmotoryzowanych można zamienić na rowery towarowe.

Istnieją również duże możliwości dla firm. W dzisiejszych czasach sektory handlu detalicznego, żywności i logistyki zapełniają miasta furgonetkami i małymi ciężarówkami, co powoduje bardzo zatłoczone drogi, hałas uliczny i niską jakość powietrza, które są codziennością mieszkańców miast. Pandemię zaostrzyło przyspieszenie handlu elektronicznego, co powoduje, że wielkość dostaw nadal rośnie. Nacisk na logistykę UFT wzrośnie (urban transhipment facility), ponieważ większość zakupów w sklepach będzie stopniowo przenoszona na dostawy komercyjne.

Cargo Bikes | Cargocycles https://cargocycles.com.au/cargo-bikes/

Przewiduje się, że do 2025 r. 60% światowej populacji będzie mieszkać w miastach. CIVITAS szacuje, że możemy spodziewać się około 0,1 dostaw miejskich na osobę dziennie i 300 do 400 ładunków na 1000 mieszkańców. W tym kontekście potrzeba innowacyjnych alternatyw i nowych modeli logistyki miejskiej jest pilniejsza niż kiedykolwiek.

Rower towarowy to odpowiedź na wady i wąskie gardła tradycyjnych modeli logistycznych. Jest szybki, energooszczędny i opłacalny, a także stanowi przyjemną część naszych miast. W 2019 roku sprzedaż rowerów towarowych już rosła, notując wzrost o 60%. Rower towarowy ma znaczny potencjał w zakresie ograniczenia ruchu zmotoryzowanego w miastach. Potrzeba jednak więcej pracy, aby uwolnić jego pełny potencjał.

Tradycyjne modele logistyczne

Obecne modele logistyczne od dziesięcioleci opierają się na samochodach dostawczych i małych ciężarówkach do dostaw na tzw. ostatniej mili. Prosta transpozycja tych modeli na rowery towarowe raczej nie zademonstruje ich wydajności i rentowności w gęsto zabudowanych obszarach miejskich. Ich sukces będzie natomiast zależeć od zdolności firm do opanowania nowych modeli dystrybucji. Muszą być one oparte na możliwościach i mocnych stronach flot rowerów towarowych.

Gminy mają do odegrania kluczową rolę we wspieraniu przyjmowania rowerów towarowych. Wymaga to inwestycji w infrastrukturę, od dedykowanych ścieżek rowerowych wystarczająco szerokich, aby pomieścić rowery towarowe i rowery, po wspólne węzły logistyczne. Wymaga również środków regulacyjnych sprzyjających logistyce rowerowej, programom dopłat do rowerów towarowych i programom współdzielenia rowerów towarowych.

Gminy i firmy mają wiele sposobów na wprowadzanie i promowanie rowerów towarowych w swoich miastach i właśnie to będzie obejmować seria artykułów #CargoBike. Dalej: wywiady z lokalnymi osobistościami zaangażowanymi w zmianę mobilności swojego miasta. Wszystko na portalu ECF oraz u nas 🙂

Materiał na podstawie: www.ecf.com

Zdjęcie: www.cargocycles.com.au

Zdjęcie tytułowe: www.radkompetenz.at