W artykule poruszono temat wykorzystania rowerów jako skutecznego narzędzia w walce z ubóstwem transportowym w Europie. Od 2026 roku w ramach Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF) dostępne będą środki w wysokości 87 miliardów euro, które mają na celu wsparcie projektów związanych z infrastrukturą rowerową, subsydiami na zakup oraz systemami wypożyczania rowerów. Aby te fundusze mogły być wykorzystane, państwa członkowskie muszą uwzględnić te działania w swoich krajowych planach społeczno-klimatycznych, które należy przedłożyć do czerwca 2025 roku.
Społeczny Fundusz Klimatyczny został ustanowiony w marcu 2023 roku i ma na celu złagodzenie społecznych skutków wprowadzenia systemu handlu emisjami dla sektora budownictwa i transportu. Skierowany jest szczególnie do gospodarstw domowych oraz mikroprzedsiębiorstw zagrożonych ubóstwem energetycznym i transportowym. Alokacja funduszy dla poszczególnych państw członkowskich opiera się na różnych kryteriach, takich jak odsetek ludności zagrożonej ubóstwem czy emisje CO2.
Aby uzyskać dostęp do funduszy, państwa członkowskie muszą opracować plany społeczne, które będą podlegały przeglądowi przez Komisję Europejską. W procesie tworzenia tych planów konieczne jest przeprowadzenie konsultacji publicznych z różnymi interesariuszami. Fundusz ma na celu zwiększenie dostępności i przystępności alternatyw niskoemisyjnych w sektorze transportu, co obejmuje wsparcie dla pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury rowerowej.
Przykłady działań związanych z rowerami, które mogą być finansowane z SCF, obejmują subsydia na rowery cargo oraz programy poprawiające mobilność wokół szkół. Definicja ubóstwa transportowego została rozszerzona o kwestie dostępności, co oznacza, że obejmuje nie tylko koszty transportu, ale również możliwość dotarcia do usług społecznych.
Rower jest uznawany za efektywny sposób na zapewnienie dostępu do podstawowych usług dla osób zagrożonych ubóstwem transportowym. Umożliwienie większej liczbie osób korzystania z rowerów to szybki i tani sposób na złagodzenie tego problemu. Rower jest dostępny dla różnych grup wiekowych i umiejętności, a jego użytkowanie jest znacznie tańsze niż posiadanie samochodu.
Aby zapewnić uwzględnienie działań rowerowych w krajowych planach społeczno-klimatycznych, organizacje zajmujące się cyklistyką powinny aktywnie uczestniczyć w kampaniach i konsultacjach publicznych. Współpraca na poziomie krajowym jest kluczowa dla skutecznego wykorzystania Funduszu Społecznego Klimatu na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej i wsparcia mobilności aktywnej.
Materiał na podstawie https://ecf.com/news-and-events/news/cycling-secret-weapon-against-transport-poverty-%E2%80%93-help-us-secure-its-place-eu