E-rowery cargo stają się coraz bardziej popularne w miastach jako zrównoważona alternatywa dla pojazdów spalinowych. Jednak brak rygorystycznych norm bezpieczeństwa stwarza ryzyko dla użytkowników i innych uczestników ruchu. Ostatnie wycofanie 22 000 rowerów cargo przez firmę Babboe podkreśla znaczenie odpowiedniego rozwoju i testowania produktów.

Rower cargo to doskonałe rozwiązanie, które jest zwrotne, szybkie i ekologiczne. Umożliwia łatwe poruszanie się w zatłoczonym ruchu i nie emituje zanieczyszczeń w trakcie użytkowania. Globalny rynek e-rowerów cargo ma wzrosnąć z 2,01 miliarda USD w 2024 roku do 2,92 miliarda USD w 2029 roku, a Europa prowadzi ten rynek.

Do tej pory producenci musieli opierać się na niemieckiej normie DIN 79010:2020, która nie uwzględniała specyfikacji rowerów cargo. Nowa seria norm EN 17860 ma na celu uwzględnienie unikalnych cech tych rowerów i obejmuje różne typy, takie jak jednoślady i przyczepy.

Normy EN 17860 składają się z siedmiu części, które dotyczą terminologii, aspektów mechanicznych i elektrycznych oraz transportu pasażerów. Zmiany wprowadzają nowe metody testowe oraz różnice w wymaganiach dla użytku komercyjnego i prywatnego. Producenci mogą wybierać spośród trzech opcji testowych, aby zapewnić zgodność z nowymi standardami.

W zakresie bezpieczeństwa elektrycznego normy EN 17860-5 określają wymagania dotyczące komponentów elektrycznych oraz bezpieczeństwa akumulatorów. Oczekuje się, że głosowanie nad tymi normami odbędzie się w 2024 roku, a pełna ich adopcja przyczyni się do wzrostu liczby produktów wymagających testowania.

Dzięki nowym standardom branża e-rowerów cargo ma szansę na znaczący rozwój, co przyczyni się do bardziej zrównoważonych miast. Zgodność z wymaganiami EN 17860 pomoże uniknąć kosztownych wycofań produktów związanych z niewystarczającą wytrzymałością ramy, co przełoży się na większe bezpieczeństwo na drogach.

Opracowanie na podstawie https://www.bike-eu.com/47479/shifting-gears-europes-new-standard-for-e-cargo-bikes