Londyn – finansowe i logistyczne epicentrum Europy.
Dzięki zachętom do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia zatorów w sieci drogowej stolicy, rowery towarowe szybko stają się trwałym elementem krajobrazu logistycznego.
Ich stosowanie przynosi korzyści nie tylko zdrowiu mieszkańców, firm i odwiedzających, ale także poprawia wydajność dostaw, satysfakcję klientów i ogólną redukcję emisji dwutlenku węgla. Władze Londynu stawiają dążą do osiągnięcia zerowej emisji CO2 do 2030 roku.
Firmy decydują się na dystrybucję swoich towarów i usług bezpośrednio do klienta.
Wraz z rozwojem handlu elektronicznego, dostawami do domu na następny dzień i pracą z domu, firmy logistyczne dostosowują się do zrównoważonych praktyk dostaw. Zaspokajają w ten sposób popyt, a jednocześnie zapewniają czyste powietrze.
Ponieważ natężenie ruchu powraca do poziomu zbliżonego do poziomu sprzed pandemii, nadszedł czas, aby przyspieszyć rewolucję związaną z wykorzystaniem rowerów towarowych. Patrząc z perspektywy finansowej, koszty służba zdrowia wynikające z zanieczyszczonego powietrza (czyt. przedwczesnych zgonów) są ogromne. To między 1.4 a 3.7 mld funtów rocznie dla samego Londynu.
Projekt Clean Air Villages 3 (CAV) finansowany przez Cross River Partnership (CRP) to współpraca między 12 gminami Londynu i 4 dzielnicami biznesowymi w celu poprawy jakości powietrza w lokalizacjach w całym Londynie, w których zarówno zanieczyszczenie powietrza, jak i liczba odwiedzających są wysokie.
Od kwietnia 2020 roku w ramach projektu uruchomiono 7 programów rowerów towarowych. Wspierają one banki żywności, apteki, organizacje charytatywne i lokalne firmy w dostarczaniu niezbędnych artykułów potrzebującym podczas postoju. Do tej pory przejechano 596 mil rowerami towarowymi. Pozwoliło to zaoszczędzić 204 kg CO2, 733 g NOx i 20 g PM10, z korzyścią dla zdrowia i dobrego samopoczucia ludzi.
Ecofleet to jedna z londyńskich firm zajmujących się dostawami ostatniej mili, współpracująca z CRP w ramach bezpłatnych programów e-rowerów typu cargo dostępnych w Richmond, Tooting, Wimbledon, Deptford, Soho i The Northbank. CRP współpracuje również z innym bezemisyjnym operatorem, Zedify, nad programem rowerów towarowych w Seven Sisters w Haringey.
Każdy z e-rowerów towarowych Ecofleet ma dużą pojemność 623 litrów i zasięg baterii wynoszący 120 mil. To oznacza, że ogromna różnorodność towarów może być transportowana przy minimalnych kosztach, czasie i uciążliwościach dla klienta. Ecofleet wykonał ponad 1200 mil podróży w ramach projektu CAV, co przekłada się na ponad 800 dostaw bezemisyjnych!
Do tej pory z programu skorzystało 30 przedsiębiorstw i grup społecznych. Od sprzedawców na targowiskach i sklepów spożywczych po sklepy z farbami, organizacje charytatywne i apteki.
Ogólnie rzecz biorąc, programy były kołem ratunkowym dla zamkniętych przedsiębiorstw, zapewniając bezemisyjną, lokalną usługę dostawy dla sklepów, które wprowadziły opcje dostawy do domu, aby dotrzeć do klientów, którzy w innym przypadku odwiedzaliby je osobiście.
Lokalna lakiernia RV Tass z siedzibą w East Twickenham jako jedna z pierwszych wykorzystała jeden z nowych programów rowerów towarowych i realizuje zamówienia, korzystając z darmowych godzin opłaconych w ramach projektu.
Matt Allard, właściciel RV Tass, powiedział – „To wyjątkowy i przyjazny dla środowiska sposób na dostawę farby do domu. Nasi klienci to pokochali ”.
Każda firma korzystająca z programów rowerów towarowych kwalifikuje się również do umieszczenia w katalogu CRP Clean Air Villages Directory, który wymienia i promuje firmy z całego Londynu, które dostarczają swoje towary pojazdami o bardzo niskiej emisji, rowerami towarowymi lub pieszo.
Nowe programy rowerów towarowych wspierają ekologiczne wyjście z pandemii, aby umożliwić firmom kontynuowanie handlu w trudnych czasach, jednocześnie tworząc czystsze powietrze dla wszystkich.
Farah Asemi, dyrektor generalna i założycielka Ecofleet, powiedziała: „Jesteśmy dumni, że dokonaliśmy niewielkiej zmiany w zmniejszaniu zatorów i zanieczyszczenia w Londynie. Bez wsparcia CRP nasza podróż byłaby znacznie trudniejsza. Jesteśmy dopiero na początku drogi i nie możemy się doczekać naszych planów ekspansji w 2021 roku i później ”.
Kate Fenton, kierownik projektu Cross River Partnership CAV, powiedziała: „Korzystanie z roweru towarowego oznacza czystsze podróże. Czystsze podróże to czystsze powietrze dla wszystkich. Grant Defra na jakość powietrza umożliwił realizację wysoce opartego na współpracy projektu Clean Air Villages, a CRP jest zadowolona, że może współpracować z Ecofleet i Zedify w celu wspierania naszych społeczności ”.
Materiał na podstawie – www.airqualitynews.com
Zdjęcie – www.londongreencycles.co.uk