W obliczu spodziewanego przejścia w kierunku superszybkich dostaw i rosnących trudności z wjazdem samochodów spalinowych do centrów miast rower typu cargo stanowi alternatywny środek transportu.
Skąd te wnioski?
- dostawy na ostatnim etapie stanowią do 30% globalnej emisji CO2
- wzrost wartości e-commerce w Polsce średniorocznie o 12% do 2026r. (PwC)
- 74% Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10% zamierza je zwiększyć (PwC)
Wyniki badań? Oto kilka z nich:
- rowery towarowe mogą zastąpić do 10% konwencjonalnych samochodów dostawczych na obszarach o maksymalnych odległościach liniowych wynoszących do 7km, bez zmiany ogólnej wydajności
- wpływ na emisję CO2 w logistyce miejskiej można zmniejszyć nawet o 73%, co odpowiada 746 kg unikniętej emisji CO2
- wprowadzenie elektrycznych rowerów towarowych do działań logistyki miejskiej ma pozytywne skutki dla wszystkich kategorii pojazdów osiągając nawet 25% redukcji kosztów zewnętrznych
Jakie firmy powinny w pierwszej kolejności działać w kontekście zmiany strategii?
- większe firmy, które intensywnie przewożą towary i / lub osoby w ścisłych centrach miast (np. przedsiębiorstwa użyteczności publicznej lub firmy oferujące serwis i naprawy urządzeń na miejsce
- firmy kurierskie, takie jak DPD czy UPS, które w ramach globalnej polityki firmy muszą realizować część swoich dostaw w sposób zrównoważony i bezemisyjny
- firmy dostarczające żywność, które zakładając dalszy intensywny rozwój będą poszukiwać optymalizacji kosztów poprzez łączenie większej ilości zamówień
Czemu rower cargo? 12 powodów, oto one:
- Łatwy do zaparkowania
2. Zajmuje mniej miejsca na drodze
3. Nadaje „zieloną etykietę” firmom logistycznym
4. Potrzebuje mniej konserwacji/serwisu
5. Może dostarczać w strefach dla pieszych
6. Nie ogranicza się do okien czasowych
7. Kosztuje mniej w zakupie i utrzymaniu niż samochody osobowe lub dostawcze
8. Poradzi sobie na wąskich drogach
9. Może uniknąć zatorów
10. Mniej ograniczeń dostępu (np. wały, osiedla zamknięte, wejścia do budynków od ulicy)
11. Są znacznie szybsze – w godzinach szczytu nawet do 4 km
12. Potencjał oszczędności CO2 w przypadku rowerów towarowych ze wspomaganiem elektrycznym obejmuje redukcję emisji CO2 o 70-80% w porównaniu z małymi ciężarówkami lub furgonetkami