Brytyjska firma kurierska Zedify, specjalizująca się w dostawach za pomocą elektrycznych rowerów cargo, ogłosiła upadłość. Ponad 100 pracowników straciło pracę, a firma Interpath została powołana jako administrator. Zedify, wspierana przez Barclays i innych inwestorów, nie zdołała pozyskać nowego finansowania. Niektóre oddziały firmy pozostają otwarte, a administratorzy szukają potencjalnych nabywców dla aktywów firmy, w tym floty rowerów i marki. Firma działała od 2018 roku i współpracowała z wieloma znanymi markami.

Komentarz audio

Firma Zedify zbankrutowała z powodu niepowodzenia w pozyskaniu nowego finansowania, co nastąpiło po przyspieszonym poszukiwaniu kapitału od inwestorów rozpoczętym przed Bożym Narodzeniem. Firma, która działała od 2018 roku i była pionierem w dostawach towarów za pomocą rowerów cargo, napotkała trudności związane z gwałtownym wysychaniem funduszy venture capital przeznaczonych na realizację ich strategii.

Inne czynniki, które przyczyniły się do upadku firmy, obejmują:

  • Agresywną strategię firmy, która mogła się powieść, gdyby sytuacja była nieco inna.
  • Brak możliwości pozyskania dalszego finansowania, pomimo usilnych prób, aby utrzymać firmę na poziomie krajowym.

Firma Zedify zatrudniała około 150 osób, z których ponad 100 zostało zwolnionych po wyznaczeniu zarządcy. Mimo to, niektóre z oddziałów Zedify, takie jak te w Cambridge, Edynburgu i Bristolu, nadal funkcjonują. Firma pozostawiła po sobie również spory wkład w rozwój zrównoważonych dostaw miejskich, pomagając przenieść dostawy z samochodów dostawczych na rowery cargo.

https://www.edinburghnews.scotsman.com/business/edinburghs-farr-out-joins-uks-largest-cargo-bike-delivery-company-zedify-4652020

Upadek firmy Zedify, pioniera w dziedzinie dostaw z wykorzystaniem rowerów cargo, ma znaczący wpływ na branżę logistyki, szczególnie w kontekście zrównoważonych dostaw miejskich. Oto główne aspekty tego wpływu:

  • Utrata miejsc pracy: W wyniku bankructwa Zedify, ponad 100 osób straciło pracę. Chociaż niektóre centra operacyjne, takie jak w Cambridge i Edynburgu, pozostają otwarte, a hub w Bristolu jest prowadzony przez inny podmiot prawny, to jednak upadłość firmy jest ciosem dla zatrudnionych w branży.
  • Wstrząs w sektorze dostaw cargo bike: Zedify był uważany za pioniera w branży dostaw z wykorzystaniem rowerów cargo, który „przeniósł logistykę rowerów towarowych na ogromną skalę do wielkich firm”. Jego upadek może budzić wątpliwości co do stabilności i opłacalności tego modelu biznesowego, mimo że rowery cargo udowodniły swoją wartość w dostawach na „ostatniej mili”.
  • Wpływ na zrównoważone dostawy: Zedify, działając na 10 hubach logistycznych w Wielkiej Brytanii, dążył do oferowania zrównoważonych dostaw „ostatniej mili”, przy czym w 2024 roku przejechał prawie milion kilometrów, z czego 80% na rowerach cargo, oszczędzając 292 ton CO2e. Jego upadek może spowolnić tempo transformacji w kierunku niskoemisyjnych dostaw, mimo że duże firmy i przewoźnicy nadal inwestują w rowery cargo.
  • Wykorzystanie zasobów i marki: Interpath, administrator firmy, szuka kupców na biznes i jego aktywa, w tym flotę rowerów elektrycznych, własność intelektualną i markę Zedify. To pokazuje, że pomimo upadłości, istnieje wartość w tym, co Zedify stworzył, i może być szansa na kontynuację działalności w ramach nowej struktury lub pod innym właścicielem.
  • Dalszy rozwój branży: Mimo niepowodzenia Zedify, branża dostaw z wykorzystaniem rowerów cargo ma perspektywy rozwoju. Duże firmy logistyczne inwestują w ten model, ponieważ jest on ekonomiczny i zrównoważony. Wydarzenia wokół Zedify mogą pokazać innym graczom w branży, jak unikać podobnych problemów w przyszłości.
  • Potencjalne trudności z dostawami: Klienci Zedify, którzy oczekują na dostawę, powinni skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą, aby uzyskać informacje na temat statusu swoich paczek. To pokazuje, że upadek firmy może spowodować tymczasowe problemy logistyczne.

Upadek Zedify jest znaczącym wydarzeniem w branży logistyki, szczególnie w sektorze dostaw rowerami cargo. Z jednej strony, jest to ostrzeżenie o wyzwaniach finansowych i operacyjnych związanych z tą działalnością, z drugiej strony nie hamuje to transformacji w kierunku zrównoważonych dostaw miejskich.

Materiał przygotowano na podstawie wypowiedzi na Linkedin oraz https://news.sky.com/story/electric-cargo-bike-firm-zedify-crashes-into-administration-13300177

Do sporządzenia notatki wykorzystano NotebookLM